ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند حماس هیچ توافقی را بدون توقف جنگ نمی‌پذیرد امیرعبداللهیان: فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد | آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی درگیری مسلحانه در زاهدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد قدردانی امیرعبداللیهان از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از فلسطین تاکید مقام حماس بر پیگیری مذاکرات و آتش بس | نتانیاهو به دنبال توافق نیست لاپید: پایان جنگ بدون دستیابی به توافق ممکن نیست یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد امیرعبداللهیان: باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره یحیی السنوار شعار هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو حمله پلیس آلمان به دانشجویان حامی فلسطین حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایهود باراک: حمله به رفح یک اشتباه بزرگ راهبردی است صادق خان برای سومین دور شهردار لندن شد
سرخط خبرها

بازخوانی دیدگاه کارشناسان درباره نامه اخیر نمایندگان مجلس به رئیس جمهور

  • کد خبر: ۱۰۴۰۴۵
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
بازخوانی دیدگاه کارشناسان درباره نامه اخیر نمایندگان مجلس به رئیس جمهور
به تازگی حدود ۱۹۰ نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار گرفتن تضمین‌های قطعی از طرف مقابل، در مذاکرات وین شدند و در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور رعایت خطوط قرمز نظام و تأمین منافع ملت در مذاکرات هسته‌ای را خواستار شدند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علاوه بر این نامه، علی خضریان، از نمایندگان اصول گرای مجلس، هم در حساب توییترش مطرح کرد که خطوط قرمز در مذاکرات وین رعایت نشده است.

او نوشت: «با توجه به شبهاتی که پیرامون اصل پیش نویس ۲۷صفحه‌ای مذاکرات وین مطرح می‌شود، به عنوان نماینده مجلس و رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ اعلام می‌کنم این متن در سطح کارشناسی مذاکرات برای تصمیم وزرا در هشتم مارس نهایی شده و از سوی وزارت امور خارجه ایران نیز ترجمه شده است. این پیش نویس حاوی چهار صفحه متن اصلی، هجده صفحه شامل سه پیوست برداشتن تحریم، اقدامات مرتبط هسته‌ای و برنامه بازاجرا (بازگشت به برجام) و پنج صفحه انتهایی نیز در قالب یک سند جداگانه تنظیم شده است که متأسفانه حتی بر فرض اینکه محور مذاکرات حوالی احیای برجام باشد، خطوط قرمز نظام رعایت نشده است.»

مجلس بر دولت نظارت دارد

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر سیاسی اصول گرا، در تحلیل ابعاد این نامه به «فردانیوز» گفت: تضارب افکار در فضای مجلس را باید محترم بشماریم. نمایندگان مجلس از طیف‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و نگاه‌های متفاوتی دارند. می‌دانیم که مقررات آمریکا این گونه است که هر رئیس جمهوری که روی کار می‌آید، اختیاراتی درباره اجرا شدن یا نشدن توافق نامه‌های دولت‌های قبل را؛ مانند ترامپ که از برجام خارج شد و به توافقی که در دوره اوباما امضا شده بود، تن نداد.

وی ادامه داد: در این وضعیت ایران باید تضمینی بین المللی از طرفین برجام بگیرد؛ هم از آمریکا که دولت‌های بعدی نتوانند زیر تعهدات مدنظر بزنند و هم از اروپایی‌ها که در هر حالی پای تعهداتشان بمانند و مانند سابق دنبال آمریکا حرکت نکنند.

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: عده‌ای که مدام انتقاد می‌کردند که مجلس دربرابر دولت دستش بسته است، اکنون ببینند که مجلس در جایگاه واقعی خودش قرار دارد و اگر لازم باشد، دولت را هم نقد می‌کند. اعتراض نمایندگان به دولت حق نمایندگی آن هاست. زیرا آن‌ها از باب وظیفه نظارتی باید بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند. مجلس چک سفیدامضا به دولت نداده است و نشان داد که استقلال کامل دارد و تعامل را به معنای همراهی بی،  چون وچرا با دولت نمی‌داند، بلکه تعامل یعنی همکاری قوا برای تحقق منافع ملی و طبیعی. اگر مجلس احساس کند منافع ملی به خطر افتاده است، تذکر می‌دهد.

نمایندگان اگر نقطه منفی مشاهده کنند، باید بیان کنند

محمدصادق کوشکی، تحلیلگر سیاسی اصول گرا، نیز درباره این موضوع به «مثلث آنلاین» گفت: ما برای ارزیابی مذاکرات شاخص‌های سه گانه روشنی داریم که رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۹ آن‌ها را ترسیم کردند. نخستین شاخص در مذاکرات آن بود که آمریکا و اروپا همه تحریم‌های قبل و بعد از برجام را لغو کنند. دومین شاخص راستی آزمایی بود. به این منظور که اطمینان حاصل شود که واقعا تحریم‌ها در مقام عمل لغو شده است و سوم هم بازگشت طرفین به تعهدات برجامی بود. اگر دولت این سه شاخص را در مذاکرات رعایت کرده که خوب است و مشکلی نیست، اما اگر خارج این شاخص‌ها اقدام به مذاکره کرده، حتما مرتکب عملی خلاف شرع شده است. زیرا عدول از دستور، ولی فقیه، عملی خلاف شرع است. افزون بر این، ما مصوبه سال ۱۳۹۹ مجلس را هم داریم که چارچوبی قانونی تعیین کرده است؛ بنابراین اگر شروط یادشده رعایت نشده باشد، دولت هم خلاف شرع حرکت کرده است، هم خلاف قانون.

تیم مذاکره کننده به خطوط قرمز پایبند است

از سویی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه هنوز پیش نویسی برای توافق هسته‌ای تدوین نشده است، گفت: تیم مذاکره کننده ایران به خطوط قرمز نظام پایبند است.

یعقوب رضازاده با اشاره به هجمه‌ها علیه تیم مذاکره کننده هسته‌ای به «ایرنا» گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مذاکرات را به دقت رصد کرده و در صورت لزوم مسئولان مربوط را به کمیسیون دعوت می‌کند و تیم مذاکره کننده و آقای باقری بدون عبور از خطوط قرمز نظام، بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و تأکیدات رئیس جمهور مذاکرات هسته‌ای را پیش می‌برد و مذاکرات با طرف‌های اروپایی و غربی ادامه پیدا خواهد کرد.

یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به «ایرنا» گفت: هرگونه ادعایی مبنی بر وجود پیش نویس یا قبول تعهدات فرابرجامی صحیح نیست. زیرا هنوز وزارت امورخارجه و تیم مذاکره کننده هیچ گونه متنی را در این زمینه تهیه نکرده و تعهدی در این زمینه نداده است. این حجم تخریب علیه مذاکره کنندگان و دولت بی انصافی است. زیرا در وضعیت کنونی، کشور به هم فکری، هم صدایی و اجماع میان قوا نیاز دارد.

جلیل رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: مذاکرات تحت امر رهبر معظم انقلاب و با رصد مجلس و نهاد‌های بالادستی مانند شورای امنیت ملی و کمیته هسته‌ای به خوبی پیش می‌رود و طبیعی است که مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد و دشمن و طرف مقابل هم به این راحتی تسلیم خواسته‌های ما نمی‌شود، اما تلاش دولت و تیم مذاکره کننده در این زمینه درخور قدردانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تیم مذاکره کننده خطوط قرمز را رعایت کرده است، گفت: خطوط قرمز مذاکرات تعریف شده نظام است و تیم مذاکره کننده هم نمی‌تواند خارج از این خطوط حرکت کند.

شهریار حیدری افزود: حفظ اقتدار سپاه، لغو تحریم ها، تقویت امنیت دفاعی کشور و تأمین منافع ملی خطوط قرمز مذاکرات هستند و تیم مذاکره کننده هم وظیفه دارد که در این راستا اهداف نظام و حاکمیت را پیش ببرد.

وی گفت: تیم مذاکره کننده پیش برنده اهداف و تصمیماتی است که در کارگروه تصمیمات نظام گرفته می‌شود و منطق این تیم هم حفظ منافع کشور است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->